Recenzie: Cele treisprezece motive de Jay Asher

Titlu original: Thirteen Reasons Why

Traducerea: Mariana Piroteala

Editura:Leda

Numar de pagini: 315

ISBN: 978-973-102-446-2

Sinopsis:

CLAY JENSEN nu vrea să ştie nimic despre casetele pe care le-a înregistrat Hannah Baker. Hannah a murit. Şi secretele ei ar trebui îngropate odată cu ea.
Dar vocea acesteia îi spune că numele lui se regăseşte pe casete – şi că, într-un fel, el este responsabil de moartea ei.
Pe tot parcursul nopţii, Clay ascultă înregistrările. Merge pe urmele indicaţiilor lăsate de Hannah, prin orăşelul în care locuieşte… şi ceea ce descoperă îi va schimba viaţa pentru totdeauna.

Parerea mea:

Mi-a fost destul de greu sa-mi astern gandurile pe hartie despre aceasta carte, dar mai greu cred ca i-a fost autorului sa scrie despre un subiect atat de delicat cum este sinuciderea.

Hannah este o adolescenta ce a ales sa-si puna capat zilelor, povestea ei o aflam prin intermediul casetelor lasate de ea in urma. Asa descoperim motivele ce au determinat-o sa ia aceasta decizie.

Sa intelegi cum functioneaza mintea unui sinucigas este o treaba complicata, psihologii se straduiesc din greu sa rezolve aceasta problema, pentru noi restul este de-a dreptul imposibil de descifrat.

Din punctul meu de vedere nu poate exista vreun motiv pentru care cineva sa ia o astfel de decizie. Personal nu empatizez  cu cei ce aleg aceasta cale, nu-i inteleg si nici nu-i deplang in situatia in care refuza ajutorul specializat.

In consecinta povestea cartii nu m-a atras, este vorba despre o adolescenta total scapata de sub control, ce refuza ajutorul specializat, care si-a creat o imagine distorsionata asupra realitatii si care se victimizeaza. Inteleg ca adolescenta este o perioada dificila din multe puncte de vedere, insa marea majoritate reusim sa depasim momentul in viata, teferi…

Apreciez modul in care a redat autorul universul Hannei, viziunea ei asupra celor din jur. Va asigur ca nu este usor sa redai aceste aspecte. 

Categoric romanul lasa loc de multe comentarii, iar fiecare poate alege sa inteleaga cate ceva.  Cartea este destul de interesata desi este totusi o lectura monotona, nu avem prea multa actiune (pentru cei ce cauta asa ceva). Datorita subiectului abordat castiga puncte pentru ca nu orcine are curajul sa scrie despre adolescenti sinucigasi.

„Cele treisprezece motive” este un roman psihologic, asa ca-l recomand celor interesati de studiul psihicului uman sub toate aspectele lui.

Sentimentul meu dupa aceasta lectura – prea deprimant asa ca am cautat ceva sa-mi creasca repede coeficientul de buna dispozitie…

 

 

 

 

28 thoughts on “Recenzie: Cele treisprezece motive de Jay Asher

  1. Mie cartea mi s-a parut usor incomoda, prin prisma subiectului abordat. Adolescenta este pentru unii o perioada destul de grea, insa mie nu mi s-au parut solide argumentele ei pt decizia pe care a luat-o. Poate cu exceptia catorva intamplari mai de la sfarsit, restul au fost pure rautati adolescentine, iar Hannah a refuzat cu inversunare orice ajutor, ba chiar a cautat sa inrautateasca cu buna stiinta lucrurile. Sper sa nu par insensibila, insa eu nu am putut sa ii inteleg alegerea… Pot sa spun ca mi-a placut ideea cartii, cea cu casetele si cu sirul destinatarilor, destul de original.
    Ce carte ai ales ca sa iti creasca buna dispozitie? 🙂

  2. Da, Mandrie si Prejudecata e intr-adevar o carte care e pe gustul meu…aceasta, insa cred ca m-ar indispune pentru cateva saptamani bune…

  3. Eu nu cred ca m-ar indispune; chiar cred ca e o lectie de viata mai ales penru cei care sunt mai slabi de inger si nu trec repede peste deceptii si vorbe goale.

    • Cum am spus e o lectura ceva cam monotona. Nu pot sa spun ca este o carte proasta sau buna pentru ca nu am studii literare sa ma exprim atat de vehement intr-o anumita directie.

      • Asa este in plus mi se pare ca anumite situatii au fost exagerate, iar unele din ele dupa mine nu ar reprezenta niste motive serioase care sa duca la sinucidere, dar in cazul unei depresii puternice cine stie… In ori ce caz este o lectura interesanta si foarte diferita, totusi eu nu am inteles ceva. ATENTIE SPOILER: intamplarile de la inceputul cartii sunt povestite din perioada cand Hannah era in clasa a-IX-a, pe la caseta 3 este povestita o intamplare in care a fost folosita de Courtney pentru a o duce cu masina la o petrecere la care a mai si lansat zvonuri neplacute despre ea, acum ce nu inteleg eu Hannah in clasa a IX-a conducea o masina? sau nu am fost eu atent si era vorba despre o alta perioada?

  4. Nu stiu, uite nu am fost atenta la asta. Cred ca se refera la o alta perioada, oricum ei isi au mult mai devreme decat noi permisul de conducere, parca in jur de 16 ani daca nu ma insel.

    • Atunci ar fi cat de cat plauzibil, totusi maine o sa recitesc acele pasaje, nici faptul ca e scrisa la persoana I nu imi place prea mult, dar incerc sa ii vad si punctele bune e un plus si faptul ca e ceva nou si abordeaza un subiect destul de rar intanlit, si chiar foarte sensibil cum este sinuciderea, desi numai cuvantul asta imi da fiori, apropo aveai dreptate ramai cu un sentiment… deprimant de la cartea asta.

      • Mie una, imi plac cartile povestite la prsoana 1; cele la persoana a treia sunt dragute, dar fiecare cu preferintele lui. Eu am auzit multe pareri bune despre carte si cred ca merita sa-i dam o sansa doar pentru faptul ca cineva a scris ceva realistic si destul de comun. N-am citit cartea ca sa ma exprim in privinta motivelor sinuciderii, dar asta e parerea mea.

Lasă un răspuns

